Ledare

Vi hade en workshop med läraren Sibylle med olika övningar. Jag tycker det var ett intressant arbetspass där jag som ledare kan utvecklas på många olika sätt och framför allt se det från barnens perspektiv. Estetik är något som är viktigt att ha med sig i förskolan och boken Konsten att lära barn estetik (2008) tar upp detta om barn som lekande individer: "Man måste se barn just som lekande lärande, och man måste som lärare sträva efter att integrera lek och lärande ochså inom de estetiska områdena". (s 62)

Här nedan följer de övningarna vi utförde:

Namnsång- Vi sjöng "Under Palmernas frasande blad" och fick säga våra namn.

Namnlek- En är Dracula, står i mitten och ska ta en ny Dracula. Han/hon närmar sig ett  "offer".....2offret"
måste få ögonkontakt med någon i ringen som ska säga namnet på offret och blir då räddad. Dracula får se sig om efter ett nytt "offer". Den som inte hinner få sitt namn sagt är den nya dracula.

Påståendeleken- Ring med stolar och en stol mindre än antal deltagare! Ledare står i mitten och säger t ex alla som har kommit hit idag byter plats NU! Ledare hinner sätta sig på en tom stol och ny ledare hamnar i mitten.

Namnlek- Gå omkring och hälsa på varandra säg namn med rörelse. Byt namn och rörelse med varandra, när man får tillbaka sitt namn med rörelse sätter man sig på en stol i ringen

Stoppringen- 1) Stå i ring, ledare gör rörelse, alla härmar tills någon ropar STOP! Den som ropar stopp blir nyledare, gör ny rörelse. 2) Rör er i rummet gör samma sak som ovan. 3) Lägg till valfritt ljud till rörelse

4 grupper som fick varsin del att använda: Fötter/Armar&händer/Mage,rumpa&höfter/Ansiktet

1)Rör endast de kroppsdelar som hör till er plats till trumma, cirkulera tills alla fått prova alla grupper. Alternera med
trumma/inspelad musik

2)Snabbt bestämma inom varje gr en eller flera rörelser. Utveckla och lägg till ljud, ord, eller toner en grupp i taget visar för alla

Reflektera: Trumma/Inspelad musik, hur kändes det? Fria rörelser/koreografi, vad kändes bäst? Hur valde vi rörelser? Blev det 1 ledare? I så fall hur och varför? Kändes någonting obekvämt?

Tillit/Ledare-Leda blind med fingertoppar, håll löst i fingertoppar och känn in den som för åt vilket håll fingrar går.  Instrumental musik

Utveckla: ni går, bakåt, framåt, uppåt, neråt osv. Alla par förflyttar sig i rummet

Reflektera: Hur kändes bakåt/framåt? Hur tänkte jag när jag styrde? Hur tänkte jag som var "offret"? Kändes någonting obekvämt?

Följa ljud-Bestäm ett ljud i par, en leder och en blundar och följer.Några par ska ta sig med hjälp av ljudet genom
storskogen, där alla andra står och är träd som susar när någon kommer för nära.

Reflektera: Ljudet, hur fungerade det? Störde någonting? Kändes någonting obekvämt?

Rörelsestaty- Hela gruppen/två ringar beroende på gruppstorlek:

1.En börjar med att inta en valfri pose i mitten, nästa bygger på med egen pose, nästa.....osv tills alla finns i mitten

2.Börja om igen men när nr 5 har kommit in i mitten går nr 1 ut igen fortsätt så tills alla varit i mitten. Börja om igen
och låt nu gå flera varv, det blir en rörelsestaty som pågår! Ledare avgör när gruppen ska göra sista varvet.

3.Utveckla med att koppla ihop med någon i mitten

4.Utveckla med att lägga till en känsla/ett uttryck

Sång och känsla-Välj en sång och känsla/grupp bestäm hur ni vill framföra den, man kan tänka på gruppstaty vi nyss gjort och använda sig av den modellen om man önskar, det kan bli en känslosam
sjunganden staty






Pramling Samuelsson, I.  (2008). Konsten att lära barn estetik: en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans. Stockholm: Norstedts akademiska förlag.





Skapa en hemsida gratis Webnode