Ledarskap
Christina hade denna föreläsning och den var mycket intressant för den gav mig en fundering på hur jag vill vara som lärare, hur barnen uppfattar mig m.m. Hon menar att det är viktigt med respons från barnen för att jag som ledare ska veta vad jag kan och vad jag gör bra. Förr i tiden var det lydnad genom makt, det har kommit att förändras.
Under föreläsningen fick jag lära mig vad som kännetecknar en bra ledare som kunskap om anknytningens betydelse, inspirera till lust och motivation, är själv en god förebild m.m. Jag vill även som ledare vara en god lyssnare som barnen kan komma till när de vill och jag vill värna om en bra relation till både barn, vuxna och mitt arbetslag. I boken Relationskomptens i pedagogernas värld skrivs det: "Barns och ungdomars väg till personligt ansvarstagande är beroende av kvaliteten i det ledarskap som föräldrar och pedagoger utövar och i den grad av personligt och socialt ansvarstagande som de vuxna demonstrerar i samspelet med dem". (s 82) Jag håller med i detta tänk om att jag som ledare måste se till att det blir så bra som möjligt. I boken Kamratkulturer i förskolan-en lek på andras villkor står det att i dagens förskolor är pedagogerna upptagna med att det ska vara ordning och reda men författaren menar att de i dessa lägen inte uppmärksammar det andra som sker för barnen när de leker. Det står följande: "Ett viktigt uppdrag i lärarnas verksamhet är att skaffa sig kunskap om innehållet i barns kamratkulturer. Detta kan utgöra en grund för att utveckla en värdepedagogik där de normer, värden och attityder som kommer till uttryck i kamratkulturen ochså kan bli centrala inslag i lärarledda empatisamlingar." (s 100)
När min flicka nu började skolan fick hon en ny lärare som redan första dagen i mina ögon ingav respekt. Hon sa: "När jag säger att det är dags för en bensträckare så gör ni vad ni vill, går på toaletten, pratar mm. men när ni ser att jag ställer mig här framme framför er i klassrummet ska det vara tyst!" Hon sa det bestämt och jag tror att som ledare speciellt i en klass skall redan från början visa vart man står.
Christina pratade om att en ledare bör ha relationskompetens och det menas att pedagogen bland annat alltid ser till barnets bästa, inger förtroende till både barn och vuxna samt tillit. Det är som hon säger att föräldrarna lämnar över det käraste de har.
Föreläsning "Ledarskap" Christina Widmark, 2014
Juul, J. & Jensen, H. (2009). Relationskompetens i pedagogernas värld. (2. uppl.) Stockholm: Liber.
Löfdahl, A. (2007). Kamratkulturer i förskolan: en lek på andras villkor. (1. uppl.) Stockholm: Liber.