Uppgift 1
16.09.2014 20:22
Nu har vi träffats och vi kom väldigt långt under träffen. Vi samtalade vad vi hade läst, vad vi fattat tycke för samt olika idéer att tänka på i förskolans uppbyggnad.
Vi började skapa en värld från dataspelet "The Sims" och det var ett bra hjälpmedel tycker jag, när man kör lite fast så hittar man nya idéer. Vi blev nästan klara men ska läsa lite mer i litteraturen och hitta referenser som stärker vårat tänk.
I boken Kamratkulturer i förskolan-en lek på andras villkor tyckte jag det stod mycket bra saker. Jag hittade texten "Barndomen har inte ansetts ha så stor betydelse, utan har setts som en förberedande fas i livet" (s 12) samt " I dagens förskola har lärarna så många andra arbetsuppgifter som många gånger anses viktigare än att delta i barnens egna aktiviteter och lekar att det ändå uppstår avsaknad av vuxna. Det vi har sett i våra studier är att när vuxna inte deltar så utvecklas mer eller mindre etablerade förmer för uteslutning i barngruppen" (s 32)
I det första citatet tänker jag tvärtom på den förskola vi har skapat, att barndomen är viktig och visst är den förberedande men barn måste få vara barn. I det andra citatet har jag upplevt det så under praktiken, det är mycket som pedagogerna ska göra under dagen men jag tycker ändå att det kan läggas åt sidan stundvis och vara med barnen istället.
Löfdahl, A. (2007). Kamratkulturer i förskolan: en lek på andras villkor. (1. uppl.) Stockholm: Liber.