uppgift 1
Samspel- barn, rum, pedagog
Våran förskola är klar, känns superbra. Vi har verkligen fått till det bra, det enda som är kvar nu är postern med referenser. Och vi ska skriva ut en till bild för att se förskolan från en annan vinkel, så man ser mer av det vi tänkt ha med. Bilden ovan och den nedanför är nu resultatet av vårat arbete.
Redovisningen var idag och den gick mycket bra. Det var intressant att se och höra hur alla hade tolkat denna uppgift. Jag tänker att det är ett bra sätt att skapa nya ideer och få tips. Vi berättade rum för rum hur vi har tänkt och det känns som vi fick med allt. Vi döpte förskolan till "Kojan" och där jobbar 3 pedagoger på 12 st barn 3-5 år. Vi har tänkt stora fönster som släpper in mycket ljus, öppna ytor med utrymme för lek och även ute, hemliga rum/gångar. Vi hade många olika rum. När man kommer in i förskolan kan barnen hänga av sig sina kläder och personalen i närheten, smidigt så inte en pedagog försvinner bort. Det såg jag på min vfu att barn samlas i en klunga och står och väntar på att personalen skall bli klara, de blir varma och detta tänker vi underlättar för alla. Toaletterna är inredda för både personal och barn och med potta och skötbord. Sedan kommer man in i ett mysrum, barnen kan ta en hemlig gång och personalen via en vanlig passage. Rummet man kommer till har mysfaktor med kuddar och soffor och ett bord med fullt av böcker under. Sedan har förskolan även ett samlingsrum, vilorum, pysselhörna, lekrum och ett personalrum. Matrummet har ett kök med en avlångt matbord samt en avlång bänk där barnen kan sitta och vara med och laga och provsmaka, de har givetvis en matplats bestående av bord där de sitter sedan då de äter tillsammans med pedagogen. Lekrummet består av ett stort utrymme med ett rum inuti där det finns en scen och scenkläder. Utemiljön är ochså inbjudande för den lockar till lek och upptäckande. Värt att nämna är gångtunnel och det stora äpplet där även mellanmålen kan ätas. Vi är supernöjda med vårat arbete och det har varit roligt att jobba med.